سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان مانه وسملقان
 

مانه وسملقان

آمار بازدید
 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: به منظور حفاظت از جنگل ها و مراتع و جلوگیری از بوته کنی و جلوگیری از قطع درختان برای تامین سوخت 198هزار و 800 لیتر نفت به روستاهای صعب العبور واقع در حاشیه جنگل ها و مراتع سوخت رسانی شد.


[ شنبه 90/11/8 ] [ 7:21 عصر ] [ مهران گلی ]

منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیش از198 هزار لیتر سوخت در مناطق صعب العبور و حاشیه جنگلها و مراتع توزیع کرد. 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: به منظور حفاظت از جنگل ها و مراتع و جلوگیری از بوته کنی و جلوگیری از قطع درختان برای تامین سوخت 198هزار و 800 لیتر نفت به روستاهای صعب العبور واقع در حاشیه جنگل ها و مراتع سوخت رسانی شد.   
مهندس موسی صابری گفت: این میزان سوخت با یک دستگاه تانکر بین روستاییان و عشایر مناطق سخت گذر توزیع شد که با این اقدام از بوته کنی در فصول سرد سال جلوگیری شده است.
صابری گفت:بدین ترتیب، هم اکنون روستاییان برای گرما و پخت و پز از بوته و چوب درختان استفاده نمی کنند و آنان برای این منظور از نفت و سیلندر گاز استفاده می کنند.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است


[ پنج شنبه 90/10/22 ] [ 7:56 صبح ] [ مهران گلی ]

مانه و سملقان ـ خبرنگار اطلاعات: پرونده‌های تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی مثل چرای بی‌رویه، ایجاد حریق در جنگل‌ها و مراتع و برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و معادن در شهرستان‌ مانه و سملقان امسال 20 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری مانه و سملقان با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: پارسال در این زمینه 950 پرونده تخلف برای رسیدگی تشکیل شد که تاکنون به 150 فقره آن رسیدگی شده است.

علی اسدی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه آبخیزداری افزود: مطالعات آبخیزداری روستاهای حسن‌سو، کلاته تشی، کلاته چناران و کالیمانی در حال انجام است.

وی افزود: عملیات اجرایی بند خاکی قلعه خان، موزه چخماقلو، سامان محله و اسپاخو نیز با 2 میلیارد و 850میلیون ریال اعتبار در حال اجراست.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری مانه و سملقان همچنین گفت: در بخش تفکیک منابع که با هدف تحقق بخشیدن به اهداف و رسالت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و جلوگیری از تخریب و تجاوز به عرصه های منابع طبیعی انجام می‌شود 17 پلاک به مساحت بیش از 100 هزار و 370 هکتار در شهرستان تفکیک و در 35 فقره پرونده واگذار شده است.

اسدی افزود: جنگل‌های این شهرستان با مساحت حدود 183 هزار و 500 هکتار بالاترین سطح جنگل را در استان خراسان شمالی به خود اختصاص داده است.

وی مجموع مساحت منابع طبیعی مانه و سلمقان را 500 هزار هکتار ذکر کرد و افزود: در راستای ممیزی مراتع، مدیریت تعادل و مدیریت چرای دام طبیعی 313 هزار هکتار از مراتع شهرستان در سه رتبه خوب، متوسط و ضعیف تقسیم‌بندی شده است.

وی از رشد 270 درصدی ممیزی مراتع خبر داد و گفت: در روستاهای برج زنگالو، سامان محله، بهکده، هنرستان کشاورزی، کور بابا، گرماب، جیرانسو عشایر و جیرانسو چشمه زرد، طرح‌های مرتعداری انجام شده است.

او بذرپاشی در سطح 200 هکتار، کاشت نهال در هزار هکتار و کپه‌کاری در 2500 هکتار را از دیگر اقدام‌های منابع طبیعی و آبخیزداری مانه و سملقان برشمرد و اضافه کرد: ایستگاه تولید بذر در زمینه گیاهان مرتع کرنخ این شهرستان، به عنوان یکی از 12 ایستگاه مهم تولید بذر کشور محسوب می‌شود.

وی گونه‌های قدیمی گیاهان تولیدی در این ایستگاه‌ها را آگروپایروالنگام، بروموس، اینرموس و فستوکا اوینا اعلام کرد.

او در خصوص گیاهان دارویی این منطقه نیز گفت: باریحه، آویشن، سیرکوهی، بابونه، زیره کوهی،‌ خاکشیر مرزه، سریش، چای چوپان و گون از جمله گیاهان دارویی است که در این منطقه می‌رویند و گونه شاخص منطقه از نظر دارویی و اقتصاد «باریحه» است.

منبع خبر: اطلاعات
زمان خبر: چهارشنبه 2 تیر 1389


[ چهارشنبه 90/10/21 ] [ 9:20 صبح ] [ مهران گلی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

مهران گلی