سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان مانه وسملقان
 

مانه وسملقان

آمار بازدید
 

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: با تخصیص هزار و 300 میلیون ریال اعتبار از ردیف اعتباری طرح صیانت از جنگلهای شمال کشور، عملیات تهیه طرح صیانت از شش هزار هکتار از جنگلهای شهرستان مانه و سملقان، اجرایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، موسی صابری اظهار داشت: پارسال در راستای موافقت نامه طرح صیانت از جنگلهای شمال کشور، عملیات تهیه طرح تولیدات غیر چوبی در سطح 13 هزار هکتار از جنگلهای هیرکانی توسط بخش خصوصی اجرایی شد.

وی تصریح کرد: در همین راستا امسال نیز هزار و 300 میلیون ریال اعتبار برای اجرای پروژه های جنگل کاری در سطح 70 هکتار و عملیات تهیه طرح تولیدات غیر چوبی در سطح شش هزار هکتار در جنگل های جوزک و درکش از توابع شهرستان مانه و سملقان به این اداره کل تخصیص یافت که هم اکنون این پروژه ها در حال اجرا است.

وی حفظ جنگلهای پهن برگ استان به دلیل شرایط خاص رویشگاهی و زیستی آن را بسیار حائظ اهمیت برشمرد و گفت: در همین راستا حفظ و توسعه این جنگلها باید به صورت پایدار و منسجم مدیریت شوند.

صابری تاکید کرد: جنگلهای هیرکانی در سطحی بالغ بر 25 هزار هکتار با گونه غالب بلوط بلند مازو یکی از مهمترین سطوح عرصه های منابع طبیعی منحصر به فرد استان هستند که در شرایط خاص رویشگاهی در یک اکوتون در حد فاصل ناحیه رویشی هیرکانی و ایران و تورانی روییده است.

وی گفت: این منطقه از نظر جامعه شناسی گیاهی دارای گونه های منطقه ایران و تورانی همانند سیاه تلو، افرا کرکو، زرشک، داغ داغان و گونه های ناحیه هیرکانی از جمله بلوط، زبان گنجشک و ممرز بوده که به لحاظ ترکیب زیستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی افزود: در همین زمینه سطحی بالغ بر چهار هزار هکتار نیز تحت عملیات قرق قرار گرفته که این امر موجب حفظ و احیاء و سیر صعودی توالی در این جنگلها شده است.
 


[ چهارشنبه 90/10/21 ] [ 9:16 صبح ] [ مهران گلی ]

اقدامات انجام گرفته در جهت حفاظت از ذخیره گاههای جنگلی استان خراسان شمالی

 
1-تعریف ذخیره گاه :
 
    ذخیره گاه به منطقه یا مناطقی از عرصه خشکی و یا در دریا اطلاق می شوند که از اکوسیستم ها یا گونه های نمونه یا استثنیایی برخوردار هستند . ذخیره گاههای جنگلی یا forest reserver الگوهای کوچک شده ذخیره گاه های بیوسفر هستند که در آن گونه های منحصر به فرد و کمیاب و یا گونه های رو به انقراض به صورت طبیعی رویده اند. بااین تفاوت که ذخایر بیوسفر از نظر معیارهای انتخاب تابع پرو و نانسها (pronance =آخرین مبداء طبیعی یک گونه ) جغرافیایی زیستی بوده و معمولاً با در نظر گرفتن جمعیت وابسته به این اکوسیستم ها و رعایت اصول حفاظت از نوع سیستم و تولید مستمر منابع در جهت توسعه پایدار به طور جدی مد نظر است ولی ذخیره گاه های جنگلی در ابعاد کمی کوچکتر تابع رویشگاههای گونه های بومی که از نظر ژنتیکی در مقایسه با رویشگاه های دیگر همان گونه دارای برتری می باشند انتخاب می گردد با توجه به اینکه حفظ این گونه های با ارزش در محیط های طبیعی تنها در سایه حفاظت جدی و مدیریت علمی اکوسیستم امکان پذیر است می توان گفت که مطلوب ترین روش جهت حفظ گونه های نادر و در حال انقراض و در معرض تهدید با صفات ژنتیکی برتر ، حفاظت آنها در رویشگاههای اصلی و طبیعی تحت عنوان insitu conservation ( حفاظت در نقطه منشاء ) می باشد .
 
 اهداف مدیریتی در جهت حفاظت از ذخیره گاهها :
 
• حفظ زیست گاهها و گونه ها در شرایط دست نخورده تا حد امکان
• حفظ و نگهداری منابع ژنتیکی در شرایط تکامل و پویا
• حفظ و نگهداری فرایندهای اکولوژیکی
• تضمین موجودیت نمونه هایی از محیط های طبیعی برای مطالعات علمی
• کاهش اختلاف تا حد امکان از طریق برنامه ریزی دقیق و انجام پژوهش
 
 2-جایگاه قانونی ذخیره گاهها :
 
     بر اساس ماده 1 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی وذخایر ژنتیکی کشور مصوب 12/7/1371 گونه های درختی از قبیل شمشاد ، زربین ، سرخدار ، سرو خمره ای سفید پلت ، حرا ،چندل ارس ، فندق ، زیتون طبیعی ، بنه ( پسته وحشی )، گون ، ششم ، گردو جنگلی ، بادام وحشی ( بادامک) در سراسر کشور جزء ذخایر جنگلی محسوب و قطع آن ممنوع می باشد. ضمنا مطابق تبصره 3 قانون مذکور متخلفین از این قانون برای بار اول به پرداخت خسارتی که حسب مورد توسط کارشناسان مربوط جهاد سازندگی ارزیابی خواهد گردد به حسب از یکماه تا ششماه پرداخت جزای نقدی برای هر اصله درخت معادل یک برابر و نیم قیمت روز آن و در صورت تکرار به رشد مجازات محکوم می شوند .
 
 3- گونه های مشمول ذخایر ژنتیکی در استان خراسان شمالی و سطح پراکنش آن :
 
     در استان خراسان شمالی به دلیل شرایط خاص زیست محیطی و برخورداری از دو ناحیه رویشی ایران و تورانی و همچنین هیرکانی گونه های متعددی به لحاظ تعریف مشمول ماده 1 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی گشته است . البته بعضی از این گونه ها نظیر بلوط ایرانی و زالزالک به دلیل آنکه جزء گونه های خاص در این مناطق محسوب می گردند به عنوان ذخیره گاه در سطح استان حفظ شده است.
 
 1-3- ارس :
 
    گونه با ارزش و ژنتیکی ارس با نام محلی آرچه ، اورس ، مرخ و نام علمی junipyrus polycarpos از خانواده caprassaceae بوده که در سطحی معادل 415386 هکتار از سطح منابع طبیعی استان پراکنش یافته است . ضمنا در جهت حفظ و گسترش این گونه منحصر به فرد اداره کل منابع طبیعی مبادرت به تهیه طرح ذخیره گاه در سطحی معادل 12089 هکتار و طرح مدیریت منابع جنگلی در سطحی معاد20752 هکتار نموده است و همچنین سطحی معادل 49750 هکتار از سطح جنگلهای ارس استان در منطقه بزداغی ، گوینک ، تازه قلعه ، خمبی قرق بود و دام کاملاً از آن خارج شده است . علاوه بر قرق که تاثیر به سزایی به روند تکامل و گسترش این گونه با ارزش داشته اداره کل منابع طبیعی طبیعی در دو سال گذشته مبادرت به کشت حدود 10.000 اصله گونه ارس در سطح جنگلهای استان نموده است که برنامه گسترش آن در سنوات آتی نیز تهیه و در حال اجرا می باشد.
 
 3-2- ذخیره گاه فندق :
 
     این گونه با ارزش به نام محلی پندق و نام علمی corylus avellana از خانواده corelaceae بوده که در سطحی معادل 50 هکتار در منطقه وی وی بخش مانه و سملقان موجود می باشد آگهی قرق این گونه با ارزش در روزنامه های محلی و ملی صادر شده و بر اساس طرح تهیه شده برنامه های حفظ و احیاء این گونه در دست اجرا می باشد.
 
3-3- ذخیره گاه زالزالک :
 
   گونه زالزالک با نام محلی دولانک و نام علمی crataegus pentaegus –crataegus szovitsii -crataegus micophlla و نام فارسی سرخ ولیک ، سیاه ولیک از خانواده Rosaceae بوده که جزء گونه های ناحیه رویشی ایران و تورانی محسوب می گردد . این گونه با ارزش در مناطق مختلف استان پراکنش که اداره کل منابع طبیعی در سال 1385 جنگل متراکم این گونه را در منطقه مملجه شناسایی و ضمن صدور آگهی قرق آن مبادرت به حصار کشی کل سطح باقیمانده در سطح معادل 8 هکتار نموده است ضمنا برنامه گسترش آن با تولید نهال این گونه در نهالستان اداره کل منابع طبیعی در سنوات آتی در دست اقدام می باشد.
 
 4-3- ذخیره گاه پسته :
 
     گونه جنگلی پسته با نام علمی pestatia vara در سطحی حدود 5000 هکتار در منطقه کوه قلعه و بزداغی بخش مانه شهرستان مانه و سملقان موجود می باشد . که در جهت حفظ این گونه با ارزش طرح پیش شناخت آن تهیه شده و برنامه های قرق و مدیریت آن نیز در دست بررسی و اقدام می باشد.
 
5-3- گونه بلوط :
 
     بلوط ایرانی با نام محلی مازو و نام علمی Quercus castanefolia از خانواده Fagaceae‌بوده که در اصل جزء گونه های ناحیه هیرکانی محسوب می شوند ولیکن با توجه به شرایط اقلیمی و توپوگرافی خاص غرب استان در سطحی معادل 25000 هکتار در منطقه جوزک هاور و درکش شهرستان مانه و سملقان وجود دارد .در جهت حفظ این گونه طرح های مدیریت منابع جنگلی فاز 1 جوزک در سطحی معادل 9646 هکتار و مدیریت منابع جنگلی درکش (فاز 2 جوزک ) در سطحی معادل 12900 هکتار تهیه و درحال اجرا است و همچنین سطحی حدود 4000 هکتار از جنگلهای با ارزش منطقه قرق و دام از آن خارج نشده که تاثیر به سزایی به روند تکامل و زاد آوری این گونه داشته است . ضمنا این جنگلها تنها ذخیره گاه و جنگل بلوط منطقه شرق کشور نیز محسوب می شود. همچنین در سطح استان گونه های جنگلی با ارزش همانند بادامشک Amigdalus scoparia گردوی جنگلی junglus nigra که مشمول ماده 1 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی وذخایر ژنتیکی کشور می باشند نیز وجود داشته که عرصه های جنگلی مذکور کاملاً شناسایی و در جهت حفظ و حمایت از آن گامهای اساسی برداشته شده است.

 


[ چهارشنبه 90/10/21 ] [ 9:15 صبح ] [ مهران گلی ]

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در سال جاری ذخیرگاه جنگلی جدیدی از گونه گردو در منطقه آق چشمه در بخش 4، شهرستان مانه و سملقان در سطح250 هکتار شناسایی و قرق شد.
    
    مهندس موسی صابری افزود: درختان زالزالک، شیرخشت، نارون، گلابی وحشی و سیب جنگلی از گونه همراه در ذخیره گاه جنگلی آق چشمه است. وی اظهار داشت : در راستای حفاظت از گونه های جنگلی نادر که دارای ارزش زیست محیطی و اکولوژیکی و ژنتیکی می باشد گونه های جنگلی ارس، سرو خمره ای ، فندق، پسته وحشی، گردوی جنگلی و بادام وحشی در سطح استان به عنوان ذخایر ژنتیکی محسوب می شود و به استناد ماده 1 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی کشور قطع آن ممنوع می باشد.وی ادامه داد: با توجه به ساختار اکولوژیکی –ژنتیکی و ارزش زیست محیطی این گونه های با ارزش و حفظ آن برای
    نسل های آینده انتظار می رود که مردم عزیز استان و کلیه مسئولین و دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی در جهت حفاظت از این گونه های با ارزش گام بردارند.
    
    صابری در ادامه افزود: تاکنون در استان خراسان شمالی سطحی بالغ بر 13695 هکتار به عنوان ذخیره گاه جنگلی با گونه های جنگلی کمیاب شناسایی و حمایت و حفاظت می شود .وی گفت: 410 هزارهکتار از جنگل های ارس با تلفیق گونه های ارس، سرو خمره ای ، فندق ، پسته وحشی، گردوی جنگلی، بادام وحشی در مناطق کو ه های کپه داغ، کله داغ ،گلول، سالوک، گوینک، بزداغی، قرخود، تخته ایران، سرداب و سرانی، ساریگل غلامان، تازه قلعه و کهنه جلگه وجود دارد که مشمول قانون حفظ و حمایت
    می باشد.گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
    
    
    
 روزنامه رسالت، شماره 7349 به تاریخ 7/6/90، صفحه 16 (شهرستان)


[ چهارشنبه 90/10/21 ] [ 9:13 صبح ] [ مهران گلی ]

 

مانه وسملقان

جنگلهای این شهرستان با مساحتی معادل :27/192416 هکتار حدود نیمی از جنگلهای استان را در برمیگیرد و شامل جنگلهای پهن برگ و سوزنی برگ در سه بخش سملقان، مرکزی
و مانه می باشد.

این جنگلها به لحاظ تنوع گونه ای در کشور منحصربه فرد می باشند و جلوه زیبایی را در طبیعت این شهرستان به وجود آورده اند. جنگلهای هیرکانی بخش سملقان با مساحتی معادل 22500 هکتار از بهترین رویش گاه های جنگلی کشور می‌باشند.

از گونه‌های اصلی درختی و درختچه ای آن می توان به بلوط ، ارس‌، داغداغان، زبان گنجشک، افراکرکو، ارغوان، بادام کوهی، زرشک، فندق، گردووحشی، گلابی وحشی
 و زالزالک اشاره نمود.


[ سه شنبه 90/10/20 ] [ 12:56 عصر ] [ مهران گلی ]

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از شناسایی ذخیرگاه جنگلی جدیدی از گونه گردو در منطقه "آق چشمه" شهرستان مانه و سملقان خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل "موسی صابری" اظهار داشت: در این ذخیره گاه که با وسعت 250 هکتار قرق شده گونه های درختی زالزالک، نارون، گلابی وحشی، شیرخشت و سیب جنگلی نیز مشاهده می شود.

وی افزود: در راستای حفاظت از گونه های نادر جنگلی که دارای ارزش زیست محیطی، اکولوژیکی و ژنتیکی است گونه های جنگلی ارس، سرو خمره ای، فندق، پسته وحشی، گردو جنگلی، بادام وحشی در این استان به عنوان ذخایر ژنتیکی محسوب شده و قطع این گونه ها بر اساس قانون ممنوع است.

وی گفت: با توجه به ساختار اکولوژیکی ژنتیکی و ارزش زیست محیطی این گونه های با ارزش و حفظ آن برای نسل های آینده انتظار می رود که مردم استان و دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی برای حفاظت از این گونه های با ارزش گام بردارند.

وی افزود: اکنون در محدوده این استان بیش از 13 هزار و 695 هکتار از گستره جنگلها به عنوان ذخیره گاه با گونه های جنگلی کمیاب مورد شناسایی، حمایت و حفاظت می شود.

صابری گفت: 410 هزار هکتار از جنگلهای ارس با تلفیق گونه های ارس، سرو خمره ای، فندق، پسته وحشی، گردو جنگلی، بادام وحشی در مناطق کوههای کپه داغ، کله داغ، گلول، سالوک، گوینک، بزداغی، قرخود، تخته ایران، سرداب و سرانی، ساریگل، غلامان، تازه قلعه و کهنه جلگه در این استان وجود دارد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است. ک/1


[ سه شنبه 90/10/20 ] [ 12:5 عصر ] [ مهران گلی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ
امکانات وب

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

اداره منابع طبیعی

مهران گلی